Literatur ist nicht nur geschriebenes Wort - Kreative Bearbeitung der Pflichtlektüren: Produkte der Klasse 10.A
Im Fach „deutsche Literatur” haben wir uns unter anderem mit der Ganzschrift „Am kürzeren Ende der Sonnenallee” von Thomas Brussig, mit Borcherts Kurzgeschichte „Die Küchenuhr” und Schillers Ballade „Der Handschuh” beschäftigt.
Projektprodukte zu der Ballade "Der Handschuh" von Friedrich Schiller:
Projektprodukte zum Roman "Am kürzeren Ende der Sonnenallee" von Thomas Brussig:
Kreatív podcastek a németórán (9NA/C)
Klicken Sie für die Interviews auf die Bilder!
„Seitenweise – Dein Projekt zum Buch” országos döntő 2025
A Seitenweise - Dein Projekt zum Buch nemzetközi olvasóverseny a Zentralstelle für das Auslandsschulwesen (ZfA) 9-10. osztálya számára meghirdetett megmérettetése, melynek célja egy kortárs, német nyelvű ifjúsági regény kreatív, projektalapú feldolgozása. A versenykiírás alapján a projekt kivitelezésének módja a diákok kezében van: legyen szó színpadi, képzőművészeti vagy egyéb megjelenési formáról, a kreativitásnak csak a résztvevők képzelete szabhat határt.
A Seitenweise célja az olvasás szeretetére nevelés, a már B1-es nyelvi szinten álló diákok kíváncsiságának felkeltése a német nyelvű ifjúsági irodalom iránt. A résztvevők először saját olvasónaplót készítenek, majd ennek alapján egyéni vagy csoportos projekt segítségével merülnek el a mű világában.
Ebben az évben is lehetősége volt iskolánk tanulóinak részt venni a Goethe Intézetben megrendezett országos döntőn. A DNG csapata (Kaltenecker Eszter, Kovács Júlia és Szőke Alexa, 10.A osztály) több, mint egy fél éven keresztül foglalkozott Juliane Pickel: Krummer Hund című regényével, melyhez egy, mint technikai, mind művészi szempontból is rendkívül igényes rövid filmelőzetest forgattak. A három hölgy már számos tapasztalatot gyűjtött iskolai feladatok során a filmforgatással, de mint azt – nem is alaptalanul – állítják, ez a videó tekinthető eddigi közös alkotói munkájuk csúcsának.
A linkre kattintva megtekinthető a lányok által készített előzetes...
A regény tartalma röviden: A történetben megismerjük a kamasz Danielt, aki folyamatos küzdelmet vív saját érzéseivel. Édesapja már évekkel korábban elhagyta a családot, hűséges kutyáját, Ozzyt el kell altatni és a folyton új kapcsolatokba bonyolódó édesanyját épp az az állatorvos hívja el randevúra, aki Ozzyt elaltatta. Daniel nem tudja kontrollálni az egyre gyakrabban rátörő dührohamokat, és amikor az általa legjobban gyűlölt osztálytársnőjének testvérét egy buli után elgázolják, már maga sem tudja, ki a gyanúsabb: a doktor vagy ő…
Közös munkánk eleinte „szokásos” tantermi órákhoz hasonlított – megbeszéltük a cselekményt, egyeztettük a jegyzeteinket -, de végül már együtt bonyolódtunk bele a legkülönfélébb kérdésekbe és elméletekbe: meg akartuk fejteni a titok nyitját.
A tényleges projekt megvalósítása azonban teljes mértékben a csoport kezében volt: hosszú órákat töltöttek el kellékek, mellékszereplők, helyszínek és kosztümök keresésével, a tényleges forgatással és a film utómunkálataival.
De ahogy az a való életben is gyakran megesik, a döntő számunkra is keserédes pillanatokat tartogatott: bár az előzetes pozitív és izgatott reakciókat váltott ki a közönségből, a zsűri döntése alapján nem sikerült az első négy csapat közé bejutnunk. Emellett persze szívből gratulálunk minden résztvevőnek, sok esetben igazán formabontó munkákat láthattunk.
Itt szeretném a csapat nevében is elismerni és megköszönni Luna Fröber (előző félévi kulturweit-önkéntesünk) munkáját, aki aktív szerepet vállalt és sokat segített a verseny első szakaszában.
További köszönet illeti Molnár Emesét és Dankó Bencét a 10.A osztályból. Emese, bár végül a döntőre a versenykiírás értelmében nem kísérhetett el minket, végig részt vett a könyv értelmezési folyamatában. Bence a lánycsapatot a film mellékszereplőjeként erősítette.
Kedves Eszter, Júlia és Alexa! Itt is szeretnék köszönetet mondani fegyelmezett és kitartó munkátokért, kreativitásotokért, lelkes és sportszerű magatartásotokért! Még ha az eredmények nem is felelnek meg a közös reményünknek, ti akkor is a mi saját nyertes csapatunk vagytok, és nem is lehetnék büszkébb rátok. Úgy gondolom, ti vagytok az ékes példa arra, hogy milyen értékeket becsülünk és támogatunk a DNG-ben.
Kaszás Bianka, felkészítő tanár
VuDAK-Inspirációk
A 2025. január 22-27. között a DNG-be látogatott VUdAK-kiállítás töbféle módon inspirálta tanárainkat, és rajtuk keresztül diákjainkat. A Rajz és vizuális kultúra tanóra keretében Dr. Szőkéné Hencz Eleonóra tanárnő vezetésével diákjaink kiválaszthattak egy képet, mely megszólította őket, és megalkothatták saját képi válaszukat. A keletkezett művekből kiállítást rendeztünk be a tanári melletti paravánokon. A képre kattintva megtekinthető...
VUdAK-Ausstellung im DNG
Képgaléria

A képre kattintva további fotók tekinthetők meg...
Adventskalender mit Physik-Witzen
DNG-Erfolg beim Wettbewerb „Sprache des Herzens 3.0” des Wuderscher Heimatmuseums
Viktória Márta, Ádám Murányi und János Károly Nyulász aus der Klasse 12.B haben mit ihrem Kurzfilm über Schorokschar den ersten Platz erzielt.
Den preisgekrönten Film könnt ihr auf das folgende Bild klickend anschauen:
Wir gratulieren den Jugendlichen und auch ihrem vorbereitenden Lehrer, Martin Surman-Majeczki recht herzlich! Wir sind ebenfalls stolz auf Liliána Hoffmann aus der Klasse 12.B, die als ifa-Kulturmanagerin des Heimatmuseums als Mitorganisatorin fungierte.
Fotos: Jakob Bleyer Heimatmuseum / Lili Hoffmann, Kathi Gajdos-Frank
Képgaléria

A képre kattintva további fotók tekinthetők meg...