Eseménynaptár
2025. július
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Aktuális információk
Összes hír ›
Főoldal   »   Eredményeink   »   DNG Kreatív

Literatur ist nicht nur geschriebenes Wort - Kreative Bearbeitung der Pflichtlektüren: Produkte der Klasse 10.A

2025. június 30. hétfő 09:18

Im Fach „deutsche Literatur” haben wir uns unter anderem mit der Ganzschrift „Am kürzeren Ende der Sonnenallee” von Thomas Brussig, mit Borcherts Kurzgeschichte „Die Küchenuhr” und Schillers Ballade „Der Handschuh” beschäftigt.

Nach dem Abschluss einer jeder Unterrichtseinheit haben die SchülerInnen die Möglichkeit, das behandelte Thema kreativ weiterzudenken und in einer frei gewählten Form zu gestalten. Hauptsache: Sie versuchen auf das Gelesene zu reflektieren. Ein angenehmer Nebeneffekt ist dabei, dass dadurch auch der Notenstand aufgebessert werden kann. Viele, die sich zwar für Literatur interessieren, aber bei den Abfragen nicht so gut leisten, freuen sich über diese Möglichkeit. Sie können ihre gestalterischen, zeichnerischen Talente zeigen. Mit dieser Herangehensweise möchte ich meine SchülerInnen ermutigen, sich autonom und zum eigenen Spaß mit literarischen Texten auseinanderzusetzen.
 
Tímea Szép
Deutschlehrerin der Klasse 10.A
 
In den folgenden Beilagen sehen Sie einige gelungene Beispiele von diesen Kreativaufgaben.
Die Autorinnen und Autoren in alphabetischer Reihenfolge:
Boda Szilvána, Goda Laura, Kaltenecker Eszter, Kovács Júlia, Kudron Csenge, Menyes Anna, Molnár Blanka Emese, Mózes Fanni, Rácz Dorka, Sipka Dorka, Szabó Boglárka, Szőke Alexa, Tímár Anna, Törtei Sára
 

Projektprodukte zu der Ballade "Der Handschuh" von Friedrich Schiller:

                              

 

Projektprodukte zum Roman "Am kürzeren Ende der Sonnenallee" von Thomas Brussig:

                   

                  

 

 

Kreatív podcastek a németórán (9NA/C)

2025. április 03. csütörtök 08:06

A németórák keretében már kezdő németes osztályainkban is ilyen kreatív projektek születnek. Nem kell hozzá más, mint egy kreatív tanár és ügyes diákok! 
 
In den Deutschstunden machen wir gern Mini-Projekte.
Diesmal diente ein Text über Alexander von Humboldt, den „ersten Umweltschützer” als Ausgang zum Projekt. Nachdem wir den Text besprochen und bearbeitet hatten, schlug unsere Deutschlehrerin, Frau Szép vor, ein fiktives Interview mit Humboldt zu gestalten. Wir haben Ideen und Wortschatz gesammelt, die Rollen verteilt. Dann zeichneten wir die Interviews als Podcasts auf. Jede Gruppe arbeitete eifrig, suchte Musik, Geräusche zum Podcast. Wir alle warteten gespannt auf die Stunde, in der wir einander unsere Podcasts vorstellten. Es war ein bisschen komisch, unsere eigene Stimme zu hören, aber wir hatten viel Spaß, weil die Gruppen ihre Aufgaben mit viel Humor und Fleiß gestaltet hatten.
Sie hören in den Podcasts, in alphabetischer Folge: András Balogh, Gabriella Feigl, Jázmin Gedeon, Nóra Horoskó, Sora Kim, Zsófia Pákozdi, Dominik Pálfi, Eszter Winkler.

Klicken Sie für die Interviews auf die Bilder!

„Seitenweise – Dein Projekt zum Buch” országos döntő 2025

2025. március 31. hétfő 09:26

A Seitenweise - Dein Projekt zum Buch nemzetközi olvasóverseny a Zentralstelle für das Auslandsschulwesen (ZfA) 9-10. osztálya számára meghirdetett megmérettetése, melynek célja egy kortárs, német nyelvű ifjúsági regény kreatív, projektalapú feldolgozása. A versenykiírás alapján a projekt kivitelezésének módja a diákok kezében van: legyen szó színpadi, képzőművészeti vagy egyéb megjelenési formáról, a kreativitásnak csak a résztvevők képzelete szabhat határt.

A Seitenweise célja az olvasás szeretetére nevelés, a már B1-es nyelvi szinten álló diákok kíváncsiságának felkeltése a német nyelvű ifjúsági irodalom iránt. A résztvevők először saját olvasónaplót készítenek, majd ennek alapján egyéni vagy csoportos projekt segítségével merülnek el a mű világában.

Ebben az évben is lehetősége volt iskolánk tanulóinak részt venni a Goethe Intézetben megrendezett országos döntőn. A DNG csapata (Kaltenecker Eszter, Kovács Júlia és Szőke Alexa, 10.A osztály) több, mint egy fél éven keresztül foglalkozott Juliane Pickel: Krummer Hund című regényével, melyhez egy, mint technikai, mind művészi szempontból is rendkívül igényes rövid filmelőzetest forgattak. A három hölgy már számos tapasztalatot gyűjtött iskolai feladatok során a filmforgatással, de mint azt – nem is alaptalanul – állítják, ez a videó tekinthető eddigi közös alkotói munkájuk csúcsának.

A linkre kattintva megtekinthető a lányok által készített előzetes...

A regény tartalma röviden: A történetben megismerjük a kamasz Danielt, aki folyamatos küzdelmet vív saját érzéseivel. Édesapja már évekkel korábban elhagyta a családot, hűséges kutyáját, Ozzyt el kell altatni és a folyton új kapcsolatokba bonyolódó édesanyját épp az az állatorvos hívja el randevúra, aki Ozzyt elaltatta. Daniel nem tudja kontrollálni az egyre gyakrabban rátörő dührohamokat, és amikor az általa legjobban gyűlölt osztálytársnőjének testvérét egy buli után elgázolják, már maga sem tudja, ki a gyanúsabb: a doktor vagy ő…

Közös munkánk eleinte „szokásos” tantermi órákhoz hasonlított – megbeszéltük a cselekményt, egyeztettük a jegyzeteinket -, de végül már együtt bonyolódtunk bele a legkülönfélébb kérdésekbe és elméletekbe: meg akartuk fejteni a titok nyitját.

A tényleges projekt megvalósítása azonban teljes mértékben a csoport kezében volt: hosszú órákat töltöttek el kellékek, mellékszereplők, helyszínek és kosztümök keresésével, a tényleges forgatással és a film utómunkálataival.

De ahogy az a való életben is gyakran megesik, a döntő számunkra is keserédes pillanatokat tartogatott: bár az előzetes pozitív és izgatott reakciókat váltott ki a közönségből, a zsűri döntése alapján nem sikerült az első négy csapat közé bejutnunk. Emellett persze szívből gratulálunk minden résztvevőnek, sok esetben igazán formabontó munkákat láthattunk.

Itt szeretném a csapat nevében is elismerni és megköszönni Luna Fröber (előző félévi kulturweit-önkéntesünk) munkáját, aki aktív szerepet vállalt és sokat segített a verseny első szakaszában.

További köszönet illeti Molnár Emesét és Dankó Bencét a 10.A osztályból. Emese, bár végül a döntőre a versenykiírás értelmében nem kísérhetett el minket, végig részt vett a könyv értelmezési folyamatában. Bence a lánycsapatot a film mellékszereplőjeként erősítette.

Kedves Eszter, Júlia és Alexa! Itt is szeretnék köszönetet mondani fegyelmezett és kitartó munkátokért, kreativitásotokért, lelkes és sportszerű magatartásotokért! Még ha az eredmények nem is felelnek meg a közös reményünknek, ti akkor is a mi saját nyertes csapatunk vagytok, és nem is lehetnék büszkébb rátok. Úgy gondolom, ti vagytok az ékes példa arra, hogy milyen értékeket becsülünk és támogatunk a DNG-ben.

Kaszás Bianka, felkészítő tanár

VuDAK-Inspirációk

2025. február 14. péntek 10:54

A 2025. január 22-27. között a DNG-be látogatott VUdAK-kiállítás töbféle módon inspirálta tanárainkat, és rajtuk keresztül diákjainkat. A Rajz és vizuális kultúra tanóra keretében Dr. Szőkéné Hencz Eleonóra tanárnő vezetésével diákjaink kiválaszthattak egy képet, mely megszólította őket, és megalkothatták saját képi válaszukat. A keletkezett művekből kiállítást rendeztünk be a tanári melletti paravánokon. A képre kattintva megtekinthető...

VUdAK-Ausstellung im DNG

2025. január 28. kedd 12:10

Der Verband Ungarndeutscher Autoren und Künstler (VUdAK) hat eine informative Ausstellung ins Leben gerufen, indem er acht Roll-ups zusammengestellt hat, auf denen durch fünfundzwanzig ungarndeutsche Künstler die ungarndeutsche Kunstszene vorgestellt wird. Die Wanderausstellung war zwischen dem 20-27. Januar 2025 im DNG zu sehen.
Ein jeder konnte die Ausstellung auch selbständig anschauen, aber unsere Lehrerinnen und Lehrer haben die Informationen der Zusammenstellung auch in den Unterricht integriert. Manche haben gefärbt, manche LeraningApps oder die vorher zusammengestellten Padlet-Aufgaben benutzt, wiederum andere haben Sport und Kunst verbunden, und die Informationen durch Staffellauf gesammelt.
Am 24. Januar hat uns auch der Zusammensteller der Roll-ups, János Wolfart, besucht und uns in diese Welt eingeführt.
Über den kurzen, dafür aber sehr anspruchsvollen Vortrag berichtet Krisztián Barta aus der Klasse 11.A:
„Zu unserer größten Freude hat uns die VUDAK Wanderausstellung besucht. Im Rahmen dieser Ausstellung erhielten wir einen Einblick in die zeitgenössische ungarndeutsche Kunst. János Wolfart hat uns auf unserem Weg durch die Gemäldesammlung begleitet, wonach wir Fragen an den Herrn Kurator stellen konnten. Jetzt möchte ich eine von den interessanten Fragen zitieren: ‚Was gilt als ungarndeutsche Kunst?‘ – ‚Es ist schwer zu erklären, meiner Meinung nach gibt es gar keine. Es gibt ungarndeutsche Künstler und Künstler, die sich mit solchen Themen befassen. (...) Es wäre schwer sie umfassend zu beschreiben.‘ Auf jeden Fall haben wir ein angenehmes Amüsement erleben können, und ich hoffe, dass wir die Werke der ungarndeutschen Künstler in der Zukunft in unserer Schule wiedersehen werden. Ein Zitat, das wir am Ende mitbekommen haben: "Man kann sicherlich ohne Kunst leben, aber ist so ein Leben überhaupt lebenswert? Ars longa, vita brevis."
 
Vielen Dank für die Möglichkeit!
 

Képgaléria

A képre kattintva további fotók tekinthetők meg...

Adventskalender mit Physik-Witzen

2024. november 29. péntek 07:02

Unsere Physiklehrerin, Frau Anikó Szabó, fertigte für die Physik-Liebhaber - zum Teil aus Sammlungen ihrer Schülerinnen und Schüler - einen Adventskalender an, hinter deren Fenster Witze und Memes in deutscher, englischer und ungarischer Sprache zu finden sind...

Viel Spaß dazu!

DNG-Erfolg beim Wettbewerb „Sprache des Herzens 3.0” des Wuderscher Heimatmuseums

2024. szeptember 24. kedd 14:01

Viktória Márta, Ádám Murányi und János Károly Nyulász aus der Klasse 12.B haben mit ihrem Kurzfilm über Schorokschar den ersten Platz erzielt.

Die ungarndeutsche Heimat durch die Fotos und Videos der Jugend zu zeigen, das war das Ziel des nagelneuen Projekts des Wuderscher Heimatmuseums unter dem Motto „Sprache des Herzens 3.0 – Sprache. Tracht. Heimat. 2024”.
Die Initiative, die mit der Unterstützung des Vereins Deutsche Sprache organisiert war, diente auch zur Förderung der deutschen Sprache.
Demzufolge haben die Organisatoren den Wettbewerb am Tag der Muttersprache gestartet. Bis Ende Juli konnten Fotos und Videos zum Thema „ungarndeutsche Heimat” eingesendet werden. Später wurden die spannenden und oft berührenden Schülerbeiträge auf der Instagram-Seite des Heimatmuseums veröffentlicht.
Ab Mitte August konnte die Jugend mit darüber entscheiden, wer den Wettbewerb gewinnt. Sie haben regelmäßig auf Instagram zugeschaut und schließlich in der Instagram-Story abgestimmt.
Die meisten Punkte erhielten schon in dieser Runde unsere SchülerInnen, aber auch die Jury bekräftigte ihren ersten Platz.
Die offizielle Preisverleihung fand am 12. September im Rahmen einer Tagung im Museumsgarten statt.

Den preisgekrönten Film könnt ihr auf das folgende Bild klickend anschauen: 

Wir gratulieren den Jugendlichen und auch ihrem vorbereitenden Lehrer, Martin Surman-Majeczki recht herzlich! Wir sind ebenfalls stolz auf Liliána Hoffmann aus der Klasse 12.B, die als ifa-Kulturmanagerin des Heimatmuseums als Mitorganisatorin fungierte.

Fotos: Jakob Bleyer Heimatmuseum / Lili Hoffmann, Kathi Gajdos-Frank

Képgaléria

A képre kattintva további fotók tekinthetők meg...

DNG kreatív - Mózes Fanni kisfilmje Farkas Bertalanról

2024. április 30. kedd 15:33

A Szabó Anikó tanárnő vezette fizika óra keretében, "gravitáció-csillagászat" témakörben, Mózes Fanni, 9.A osztályos tanuló kreatív német nyelvű kisfilmet készített Farkas Bertalanról, az első magyar űrhajósról.

Katt a képre, érdemes!

 

DNG a Részecskefizikai diákműhelyben

2024. április 18. csütörtök 09:58

Iskolánk 11.-es emelt fizika fakultációs csoportjából 2024. március 6-án Szabó Anikó tanárnő vezetésével hat diák vett részt az ELTE-n rendezett Részecskefizikai diákműhelyen.
Gazdag program várta őket: elméleti előadás az elemi részecskékről, virtuális látogatás a CMS kísérletben (CERN), látogatás az ELTE laboratóriumaiban, a Higgs-bozonnal kapcsolatos mérési eredmények analízise, videokonferencia CERN-ben dolgozó kutatókkal.
Néhány résztvevő véleménye:
„Nagyon érdekes programsorozaton vehettünk részt az ELTE-n. Számomra a nap fénypontja mindenképp a virtuális CMS látogatás volt, amely során két szimpatikus magyar CERN-i dolgozó mutatta be nekünk a részecskegyorsító detektorának környezetét egy ZOOM híváson keresztül. Bepillantást nyerhettünk a beléptető-rendszer működésébe (ami nem csak egy kártyát igényel, hanem még írisz szkennerrel is el van látva), valamint láthattuk, hogy mekkora elővigyázatossággal kezelik a részecskegyorsító működtetését, a többszörösen bebiztosított rendszerektől kezdve a reteszelt ajtókig. Érdekes volt látni, hogy a detektor körüli nagy mágneses térnek köszönhetően a kisebb fém tárgyak látványosan vonzódtak a fal felé. Összességében tényleg úgy éreztem magam, mintha valóban ott lennék a CMS munkatársai között.” (Gergely Kelecsényi)
„Az ELTE részecskefizika témájú ismeretterjesztő programja során sok érdekes információval lettem gazdagabb. Mindez annak is köszönhető, hogy a Higgs-bozon analízis és a CMS látogatás során minden felmerülő kérdésünkre választ kaptunk. Nekem a laborlátogatások tetszettek a legjobban, mivel a számomra érdekes programokon vehettem részt.” (Cillag Róbert)
„A programok, amiken az ELTE-n részt vehettünk, számomra nagyon érdekesek voltak. Nekem legjobban a CMS látogatás tetszett, ami virtuálisan történt, tovább sokkal több információt tudhattam meg a Higgs-Bozonról. A laborlátogatásokról is pozitív véleményem van.” (Spielmann Patrik)
https://www.elte.hu/content/reszecskefizikai-diakmuhely.e.17046
 
 

2024-ben is DNG X-Faktor! - Jelentkezzetek!

2024. március 21. csütörtök 13:48

  
  
© 2020 Német Nemzetiségi Gimnázium és Kollégium / Minden Jog Fenntartva